بررسی فلاش استودیویی ایندرا 500 تی‌تی‌ال- بخش اول

بررسی فلاش استودیویی ایندرا 500 تی‌تی‌ال- بخش اول

فلاش استودیویی فوتیکس ایندرا 500 تی‌تی‌ال، هم‌زمان با برق و باتری سازگار است. به علاوه این فلاش جزئی از سیستم یک پارچه‌ی فوتیکس‌پرو است. بدین‌معنی که علاوه بر کیفیت ساخت بسیار بالا، با سیستم حرفه‌ای فوتیکس شامل تریگرهای حرفه‌ای مانند اودین و استرتو و البته شکل‌دهنده‌های حرفه‌ای سازگار است. متن پیش رو به بررسی دقیق‌تر این فلاش خواهد پرداخت .

ایندرا محصولی با استاندرادهای ساخت حرفه‌ای:

همان‌گونه که در متن پیشین اشاره شد، بسیاری از عکاسان در اولین مواجهه‌‌شان با ایندرا به کیفیت ساخت بالای آن پی می‌برند. ایندرا همانند بسیاری دیگر از ابزارهای حرفه‌ای، تمامی ابزار ضروری را در جعبه‌ی خود دارد و البته بسیاری از لوازمی که احتمالا حرفه‌ای‌ها از پیش تهیه‌کرده‌اند را به همراه ندارند! برخی به این نکته اشاره می‌کنند که شرکت فوتیکس می‌بایست این کیت را به همراه فلاش‌تریگر اودین عرضه می‌کرد؛ اما فوتیکس ترجیح داده که این فلاش را -همانند دوربین‌های حرفه‌ای که بدون لنز عرضه می‌شوند- بدون تریگر به فروش برساند.

ایندرا به دلیل سازگاری با باتری و در نتیجه قابلیت استفاده‌ی آسان در خارج استودیو موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است. کیت این فلاش به همراه باتری، علاوه بر بدنه‌ای خوش‌ساخت، بادوام و با کیفیت، با لوازم جانبی اساسی مانند رفلکتور سخت (کاسه‌ی استاندارد)، کابل اتصال به باتری با کیفیت به طول 5 متر و البته شارژر باتری عرضه می‌شود که همگی از کیفیت بالایی برخوردارند. هم‌چنین افراد می‌توانند مبدل برق شهری را به صورت لوازم جانبی تهیه کنند و البته خرید فلاش بدون باتری نیز وجود دارد.

تمامی این کیت در کیفی کم‌حجم و البته جادار قرار دارند که البته  کاربر همواره می‌توانید مقداری جای اضافه برای لوازم جانبی دیگر در آن پیدا کند. کاربر می‌تواند، درون این کیف را مانند کیف‌های دوربین به اشکال مختلف تقسیم‌بندی کند و لوازم مختلف را به انحاء مختلف در آن جای دهد. علاوه ‌بر این، همانند بسیاری از کیف‌های حرفه‌ای دیگر، امکان استفاده از چرخ‌های مخصوص کیف نیز وجود دارد. اما شاید جالب‌ترین قسمت این کیف، دسترسی به ضربه‌گیرهای کیف باشد. هرچند این ضربه‌گیرها که دورتادور کیف را دربرگرفته‌اند کاملا متناسب فلاش و لوازم جانبی هستند، اما شکل مستطیلی آن‌ها به کاربر اجازه می‌دهد تا به راحتی آن‌ها را تعویض یا تقویت کند و در شرایط مختلف از یک کیف بهره ببرد. هم‌چنین ضربه‌گیرهای چسبی فلاش که اطراف آن را دربر می‌گیرند، به کاربر اجازه می‌دهد تا فلاش را در دیگر کیف‌های مشابه مانند کیف دوربین نیز جای دهد.

phottix-indra-equipo

ایندرا، بخشی از یک سیستم حرفه‌ای:

بسیاری از عکاسان بیش از آن‌که به دنبال محصولی حرفه‌ای باشند، به دنبال سیستمی حرفه‌ای هستند. برای مثال هنگام خرید دوربین اس‌ال‌آر، یکی از مهم‌ترین عوامل خرید، لنزهای سازگار با دوربین هستند که با توجه به نیاز کاربر در مواردی از قبیل کیفیت، قیمت، دست‌رسی، ضمانت و… بر تصمیم او در انتخاب دوربین تاثیر می‌گذارند. در مورد فلاش‌های استودیویی نیز عواملی مانند فلاش‌های دیگر سیستم، فلاش‌تریگر‌ها و شکل‌دهنده‌ها مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر خرید فلاش‌های مشابه در سیستم‌های متفاوت است؛ بدیهی است که قیمت کالا و لوازم جانبی همواره بخشی اساسی از این انتخاب است.

بی‌شک بسیاری از موفقیت‌های فلاش ایندرا 500 تی‌تی‌ال به دلیل سازگاری با دو فلاش‌تریگر اودین و استراتو است که هریک در شاخه‌ی خود جزو موفق‌ترین تریگرهای موجود در بازار هستند. فوتیکس با قرار دادن گیرنده‌ی این دو تریگر در داخل ایندرا که با دوربین‌های نیکون و کانن سازگارند، بخشی از نیاز حرفه‌ای کاربر را تامین کرده است. هم‌چنین با وجود چشمی و اتصال استاندارد 3.5 میلی‌متری، امکان اتصال فلاش‌ها و فلاش‌تریگرهای مختلف دیگر نیز وجود دارد. بدیهی است که وجود امکان به‌کارگیری لوازم اساسی خارج از سیستم یک سازنده، وجهی تعیین‌کننده در حرفه‌ای بودن آن سیستم است.download (6)download (2)

 

بخشی دیگر از سیستم نورپردازی را فلاش‌های دیگر سیستم تشکیل می‌دهند. اغلب کاربران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند تا گزینه‌های متفاوتی برای انتخاب داشته باشند تا با توجه به پروژه‌هایی که اغلب بر آن تمرکز دارند،‌ بهترین گزینه را انتخاب کنند. فوتیکس تا کنون چهار فلاش شاخص را به بازار معرفی کرده است این فلاش‌ها یعنی مایتراس، مایتراس‌پلاس، ایندرا 360 و ایندرا 500،‌ می‌تواند گستره‌ی وسیعی از نیازهای حرفه‌ای عکاسان را برطرف سازند. دو فلاش مایتراس و مایتراس‌پلاس،‌ فلاش‌های روی‌دوربین هستند که با فلاش‌تریگرهای اودین و استراتو و البته بسیاری دیگر از تریگرهای موجود در بازار، سازگارند از این رو کاربر می‌تواند به طور هم‌زمان از فلاش‌های استودیویی و فلاش‌های روی‌دوربین بهره ببرد. این قابلیت در کنار قابلیت تی‌تی‌ال و هم‌زمانی سریع، برای عکاسانی که اغلب بیرون استودیو فعالیت می‌کنند بسیار کارآمد است.  ایندرا 360 تی‌تی‌ال هم که عضو تازه وارد فلاش‌های فوتیکس است، چندی پیش برنده‌ی جایزه‌ی TIPA 2016 در زمینه‌ی بهترین سیستم فلاش استودیویی شد که نشان‌دهنده‌ی کارآمدی سیستم نورپردازی فوتیکس است. بدین‌ترتیب هرچند فوتیکس فلاش‌های زیادی را به بازار عرضه نکرده است، اما با تعداد فلاش‌های اندک، گستره‌ی قابل‌توجهی از نیاز کاربران را برطرف ساخته که نشان‌دهنده‌ی رویه‌ی حرفه‌ای فوتیکس‌پرو است.

Phottix-Indra-lights-luna-octa1

همان‌گونه که می‌دانید، کاربران حرفه‌ای عکاسی طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهند که طبعا به گستره‌ی وسیع ابزار نیاز دارند. در این  صورت آیا حداکثر قدرت 500 ژول برای پرقدرت‌ترین فلاش سیستم نورپردازی حرفه‌ای فوتیکس، یک کاستی به حساب نمی‌آید؟ پاسخ این سوال در بازار هدف این شرکت نهفته است. هرچند فوتیکس توسط کاربران حرفه‌ای دوربین‌های قطع متوسط نیز به کارگرفته می‌شود، اما با توجه به فرستنده‌های تی‌تی‌ال فوتیکس، این شرکت بر دوربین‌های 35 میلی‌متری متمرکز است. دو دلیل اساسی در این دوربین‌ها سبب می‌شود تا سازندگان فلاش‌های استودیویی بیش از حداکثر قدرت، برحداقل قدرت و البته دقت کنترل آن متمرکز شوند.  این دوربین‌ها با لنزهای سریع (دیافراگم باز) و حس‌گرهای سی‌ماس، بسیاری از نیازهای پیشین را دگرگون کرده‌اند. گستره‌ی حساسیت حس‌گرهای سی‌ماس امروزی به قدری است که حرکت در بازه‌های ابتدایی آن افت کیفیت محسوسی به دنبال نخواهد داشت. بدین ترتیب عکاسان می‌توانند به جای استفاده از فلاش 1000 ژول و حساسیت 80، ‌از فلاش 500 ژول و حساسیت 160 بهره ببرند بدون آن‌که افت کیفی محسوسی در تصویر قابل مشاهده باشد. علاوه بر این لنزهای سریع دوربین‌های 35 میلی متری با بازترین دیافراگم 1.4 یا 1.2 سبب شده تا در زمینه‌هایی مانند عکاسی پرتره، حداقل قدرت فلاش، اهمیت بیشتری نسبت به حداکثر آن داشته باشد. بدین‌ترتیب عکاس می‌تواند از فلاشی ارزان‌تر، کوچک‌تر و سبک‌تر بهره ببرد.

Untitled - Copy

این در حالی است که این دو ویژگی برای دوربین‌های قطع متوسط با لنزهای کند‌تر و حس‌گرهای سی‌سی‌دی وجود ندارد چرا که افت کیفیت حس‌گر‌های سی‌سی‌دی در ایزوهای بالا (برای مثال 320) بسیار بسیار بیشتر از حس‌گرهای سی‌ماس است و در نتیجه عکاس به فلاش‌های پرقدرت‌تری برای بهره‌بری از حساسیت‌های پایین‌تر نیاز دارد. البته با ورود شرکت‌هایی ماند سونی به بازار حس‌گرهای قطع متوسط و درنتیجه بیشتر شدن سهم حس‌گرهای سی‌ماس در این دوربین‌ها، احتمالا به زودی شاهد چنین چرخشی به سمت فلاش‌های کم‌قدرت‌تر خواهیم بود. در نتیجه می‌توان گفت، ‌فوتیکس با شناخت کافی نسبت به بازار هدف خود، محصولاتی کارآمد به بازار عرضه کرده است و انتظار نمی‌رود که در آینده‌ی نزدیک، شاهد ساخت فلاش‌هایی پرقدرت‌تر از ایندرا 500 از این سازنده باشیم.

سیستم برق رسانی ایندرا 500 تی‌تی‌ال:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایندرا 500، سازگاری هم‌زمان آن با برق و باتری است که استفاده از آن را در داخل و خارج از استودیو امکان‌پذیر می‌کند. همان‌گونه که می‌دانید، باتری‌های لیتیوم‌-یون، امکان استفاده و شارژ هم‌زمان را فراهم می‌آورند. اما فوتیکس برای دست‌یابی به عمر مفید طولانی‌تر باتری، مبدل برق شهری جداگانه‌ای برای این فلاش درنظر گرفته است که هرچند هزینه‌‌هایی را بر کاربر تحمیل می‌کند، اما با سازوکار حرفه‌ای این فلاش، هم‌خوانی بیشتری دارد. در عوض فوتیکس با قرار دادن دو خروجی بر روی مبدل برق شهری و باتری خود، امکان استفاده‌ی هم‌زمان از دو فلاش با یک مبدل برق یا باتری را فراهم آورده است که به لطف کابل‌های بلند این فلاش،‌ اغلب نیازی به مبدل برق یا باتری دیگر نیست. بدین‌ترتیب، کاربر می‌تواند با داشتن یک فلاش به همراه باتری و مبدل برق، تنها با خرید یک هد فلاش،‌ سیستم خود را به طور کامل ارتقاء دهد.

phottix-indra-500-ttl-studio-light-with-ac-adapter-kit-eu-003-700x450

باتری دو تکه‌ی فوتیکس، امکان استفاده از یک بدنه‌ی باتری را با سلول‌های لیتیوم‌-یون مختلف امکان‌پذیر می‌کند. فوتیکس دو نوع سلول 5000 و 10000 میلی‌آمپرساعتی برای بدنه‌ی باتری ایندرا عرضه کرده است که به راحتی و به سرعت قابل تعویض هستند. نکته‌ی اساسی در باتری ایندرا، عدم تعبیه‌ی خازن  در بنده‌ی باتری است. وجود خازن و سیستم‌های کنترل در درون هد فلاش، به کاربر اجازه می‌دهد تا از حداکثر توان هریک از فلاش‌ها استفاده کند. این تفاوتی اساسی با فلاش‌های ژنراتوردار است؛ در فلاش‌هایی که از ژنراتور تغذیه می‌کنند، استفاده از قدرت بالا بر روی یک هد، قدرت دیگر هدهای فلاش را محدود می‌کند. هرچند ژنراتورها، ویژگی‌های منحصربه فرد خاص خود را دارند، اما فوتیکس با تعبیه‌ی خازن و سیستم کنترل در فلاش ایندرا، این امکان را در اختیار کاربر قرار داده است که از این فلاش، در داخل یا خارج از استودیو، مانند یک فلاش استودیویی بهره ببرد. بدین‌ترتیب با داشتن یک باتری و دو هد فلاش، عکاس در مجموع 1000ژول انرژی در اختیار دارد،‌ درحالی که در هنگام استفاده از فلاش‌های مشابه ژنراتوردار مانند پروفوتو بی2، با افزودن یک هد به کیت، حداکثر قدرت هیچ تغییری نمی‌کند.01100

این متن به بررسی قسمت‌های مختلف فلاش استودیویی ایندرا 500 تی‌تی‌ال پرداخت. متون بعدی به ترتیب به بررسی ویژگی‌های اساسی این فلاش، لوازم جانبی و شکل‌دهنده‌های نور سازگار با این فلاش را بررسی خواهند کرد. شما می‌توانید برای مشاهده‌ی نمونه‌ عکس‌های گرفته شده با این فلاش و آشنایی با قابلیت‌های آن به صفحه‌ی اینستاگرام فوتیکس بپیوندید.

Posted on 19/03/1395 by روزبه ملکی بررسی 0 5725

Leave a CommentLeave a Reply

Prev
Next