بررسی فلاش استودیویی ایندرا 500 تی‌تی‌ال- بخش سوم

بررسی فلاش استودیویی ایندرا 500 تی‌تی‌ال- بخش سوم

متون پیشین به بررسی  ساختار کلی و قابلیت‌های شاخص ایندرا 500 پرداخت، این متن به بررسی لوازم جانبی و شکل‌دهنده‌های نور سازگار با این فلاش پرداخته و نمونه‌هایی از هر یک از آن‌ها عرضه می‌کند.

همان‌گونه که اشاره شد، شکل دهنده‌های نور و لوازم جانبی، از قسمت‌های اساسی سیستم نورپردازی هستند. فوتیکس علاوه بر استفاده از اتصال بونز که امکان استفاده‌ی کاربران ایندرا از گستره‌ی وسیعی از شکل‌دهنده‌ها را فراهم می‌آورد، شکل‌دهنده‌ها و لوازم جانبیی متنوعی به بازار عرضه کرده است. متن پیش‌رو، به بررسی این لوازم جانبی و شکل‌دهنده‌ها خواهد پرداخت.

شاید بهتر باشد از لوازم جانبی آغاز کنیم؛ فوتیکس لوازم جانبی متعددی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که البته برخی از آن‌ها به همراه فلاش نیز عرضه می‌شوند. برای مثال کابل اتصال مبدل برق/باتری به فلاش، مبدل برق، بدنه‌ی باتری، سلول باتری، تیوب فلاش، شارژر و کابل اتصال آن به باتری و … اشاره کرد. برخی دیگر از لوازم جانبی نیز به منظور محافظت و حمل فلاش استفاده می‌شوند که کاور باتری، نگه‌دارنده‌ی باتری به منظور اتصال به سه پایه،‌ بند حمل کیف ایندرا، محافظ لامپ فلاش، پخش‌کننده‌ی نور فلاش و …. بخشی از آن‌ها هستند.

آخرین بخش از لوازم جانبی که در واقع اغلب شکل‌دهنده‌های اساسی هستند شامل رفلکتور سخت(کاسه) در سه نوع نرمال، زاویه باز و تله (زاویه‌ی 45 درجه)، گرید (با زاویه‌های 30، 40، 50 و 60 درجه)، اسنوت و بارن‌دور (به همراه ژل‌های رنگی) عرضه می‌شوند. تفاوت گرید و کاسه‌ی تله در میزان افت نور است؛ گرید به دلیل جذب نور مزاحم، نور را در یک راستا هم‌جهت کرده و اغلب باعث افت محسوس نور می‌شود، این در حالی است که کاسه‌ی تله نه تنها افت نور ندارد بلکه به دلیل متمرکز نمودن نور، قدرت نور را دو استاپ (چهار برابر) افزایش می‌دهد. البته فوتیکس برای هر یک از کاسه‌هایش، گرید‌هایی متفاوت را برای کنترل بیشتر نور، در اختیار کاربر قرار داده است.

بارن دور به همراه گریدبارن دور به همراه گرید و ژل‌های رنگیگریدهای کاسه‌ی نرمالکاسه‌ی تلهکاسه‌ی وایدکاسه‌ی تله به همراه گریدکاسه‌ی واید به همراه گریداسنوت

در مورد شکل‌دهنده‌های فوتیکس هم‌ شاید بهتر باشد از چتر‌های متنوع این شرکت شروع کنیم. با توجه به استاندارد بودن اتصال چتر، تقریبا هرچتری را می‌توان به هر فلاشی متصل کرد. از طرفی دیگر تنوع چترهای ساخته شده توسط شرکت‌های مختلف نیز بسیار زیاد است. این تنوع می‌تواند ناشی از اندازه، جنس، روکش داخلی و خارجی، عمق و ساختار باشد؛ تفاوت چترهای فوتیکس با یک‌دیگر در متنی جداگانه بررسی خواهد شد. لازم به ذکر است، قابلیت جدا شدن رفلکتور سخت و شیشه‌ی محافظ مات روی فلاش، امکان استفاده از چتر و سافت‌باکس‌های بسیار بزرگ (تا قطر بیش از 2 متر و با عمق کم) را فراهم می‌آورد. بدین‌ترتیب ایندرا به نسبت برخی فلش‌های مشابه، سازگاری بیشتری با شکل‌دهنده‌های بزرگ دارد.

شکل‌دهنده‌ی مهم دیگر فوتیکس سافت‌باکس‌ها و اکتابکس‌ها هستند که علاوه بر اندازه، از نظر عمق هم تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند. می‌توان گفت اکتاباکس همان سافت‌باکس است اما با ساختار هشت‌ضلعی آن، برای عکاسی از اجسامی که شکل‌دهنده در ‌آن‌ها مشخص است،‌ مناسب‌تر به نظر می‌رسد؛ از این رو این اکتاباکس،‌ در عکاسی پرتره کاربرد فراوانی دارد. هم‌چنین فوتیکس علاوه بر سافت‌باکس‌های متعارف،‌سافت‌باکس‌های چتری را نیز عرضه کرده است که به برای عکاسی بیرون استودیو بسیار مناسب هستند.

نوع دیگری از شکل‌دهنده‌ها که مشابه سافت‌باکس عمل می‌کنند، هگزاباکس‌ها هستند. البته کنترل نور این شکل دهنده‌ها بسیار بیشتر از سافت‌باکس‌ها است. این کنترل به سبب پوشش داخلی متفاوت و البته عموق زیاد این شکل‌دهنده‌ها است. این شکل دهنده‌ها طوری طراحی شده‌اند که با پوشش پخش‌کننده‌ی جلوی آن‌ها نوری بزرگ، یک‌دست و تا حدودی پخش شده ایجاد کنند. هم‌چنین در صورت عدم استفاده از پخش‌کننده‌ی جلوی این شکل‌دهنده،‌ کاربر به نوری بزرگ، یک‌دست و نسبتا تیز دست‌رسی دارد که بسیار مناسب ایجاد های‌لایت‌های کنترل شده در عکاسی پرتره است. از طرفی دیگر، علاوه بر عمق این شکل‌دهنده‌ها، ‌ساختار سهمی‌گون (پارابولیک) آن‌ها به متمرکز شدن بیشتر نور کمک می‌کند. از همین رو، ‌فوتیکس این شکل دهنده‌ها را هگزاپارا نام‌گذاری کرده است.

phottix_ph82481_hexa_para_softbox_59_1245053

آخرین شکل‌دهنده‌ی مهم فوتیکس، بیوتی‌دیش‌های متنوع آن است که شامل بیوتی‌دیش‌های پارچه‌ای جمع‌شو و بیوتی‌دیش‌های فلزی می‌شود. هم‌چنین این شکل‌دهنده‌ها علاوه بر اندازه، در پوشش داخلی خود هم تفاوت‌هایی دارند. بیوتی‌دیش‌های فوتیکس، با دو پوشش نقره‌ای و سفید به بازار عرضه می‌شوند.

تنوع شکل‌دهنده‌های فوتیکس و کیفیت ساخت بالای آن‌ها سبب شده تا کاربران برندهای مختلف از این شکل‌دهنده‌ها بهره ببرند. از این رو، فوتیکس مبدل‌های مختلفی برای اتصال این شکل‌دهنده‌ها به فلاش‌هایی مانند الین‌کروم و پروفوتو طراحی کرده است.

شما می‌توانید برای مشاهده‌ی نمونه‌ عکس‌های گرفته شده با فلاش‌ها و شکل‌دهنده‌های آن‌ها به صفحه‌ی اینستاگرام فوتیکس بپیوندید.

Posted on 20/03/1395 by روزبه ملکی بررسی 0 6056

Leave a CommentLeave a Reply

Prev